تبلیغات
جغرافیای فرهنگی Cultural Geography - جغرافیای فرهنگی جدید- علی احمدی
چهارشنبه 8 تیر 1390  07:36 ق.ظ    ویرایش: چهارشنبه 8 تیر 1390 08:35 ق.ظ

جغرافیای فرهنگی جدید- علی احمدی

در جغرافیای فرهنگی جدید مباحثی از حوزه های علمی زبان‌شناسی، معماری، نشانه‌شناسی، جغرافیای رفتاری و نظایر آن وارد شده است. نشانه شناسی چشم اندازهای فرهنگی از این موضوعات جدید در جغرافیای فرهنگی است.

از آنجا که چشم‌اندازها از آثار و عملکردهای انسانی محسوب می‌شوند، می‌توانند معانی مورد نظرِ خالقِ اثر یا «انسان» را نشان دهند. از این رو نشانه‌شناسی «چشم‌اندازهای فرهنگی» یکی از راههای فهم و کشف معنا در محیط زندگی انسان می‌باشند و در این راستا چشم‌اندازهای فرهنگی به مثابه «متن» و «زمینه» مورد مطالعه و بررسی قرار می‌گیرند. برای فهم این بافت‌ها یا متن‌ها از طریق چشم‌اندازهای فرهنگی می‌توان به استعاره‌ها و معانی موجود در آنها پی برد.

مطالعه فرهنگ به معنای وسیع کلمه یکی از موضوعات مورد علاقه علم نشانه‌شناسی است. اگر به یکی از کاربردهای فرهنگ که آثار و تجربیات فکری به‌خصوص فعالیتهای هنری انسان را مورد تأکید قرار می‌دهد. توجه کنیم، آنگاه دستاوردهای هنری، معماری، چشم‌اندازهای فرهنگی انسان‌ساخت یکی از جنبه‌های مهم فرهنگ است که در حوزه جغرافیای فرهنگی به عنوان «چشم‌انداز» و در نشانه‌شناسی به مثابه «نشانه» مورد مطالعه قرار می‌گیرد. - علی احمدی

   


نظرات()  
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

جغرافیای فرهنگی Cultural Geography

لازمه ایجاد تمدن نوین اسلامی شناخت ظرفیت های جغرافیای فرهنگی و تمدنی است.