تبلیغات
جغرافیای فرهنگی Cultural Geography - کتاب جغرافیای فرهنگی جهان اسلام
دوشنبه 9 آذر 1394  03:12 ب.ظ    ویرایش: پنجشنبه 13 اردیبهشت 1397 08:08 ق.ظ
نوع مطلب: کتاب ها ،

کتاب جغرافیای فرهنگی جهان اسلام (مطالعه موردی ده کشور اسلامی منتخب) از سری انتشارات دانشگاه امام صادق علیه السلام چاپ و منتشر شد. این کتاب که توسط علی احمدی تألیف شده است، ویژگی های ده کشور اسلامی را در ابعاد مختلف طبیعی، انسانی و فرهنگی مورد بررسی و مطالعه قرار می دهد. این کشورها شامل افغانستان، پاکستان، آذربایجان، ترکیه، عراق، سوریه، لبنان، بحرین و یمن و عربستان است.

به لحاظ اهمیت روز افزون «فرهنگ» و توجه جغرافیای فرهنگی به دو حیطه فرهنگ و جغرافیا، این حوزه می تواند با تبیین و تفسیر علل و روابط پدیده‌های جغرافیایی (اعم از انسانی و طبیعی) در مناطق گوناگون به حل مسائل مختلف فضاهای جغرافیایی کمک شایان کند. این مسائل می تواند ابعاد گوناگونی نظیر احساس تعلق مکانی، صلح و امنیت منطقه ای، هویت، قومیت ها و ... را در برگیرد.

شناخت مختصات جغرافیای فرهنگی کشورهای مسلمان در تدوین برنامه های عملیاتی و کاربردی به کار گرفته می شود و بخشی از اطلاعات مورد نیاز دست‌اندرکاران سیاستگذاری و برنامه ریزی را تأمین می‌کند. این کتاب ضمن تأکید بر پنج مفهوم کلیدی این حوزه یعنی ناحیه، اشاعه، چشم‌انداز، بوم شناسی و درهم تنیدگی فرهنگی ، به زیربخش های جمعیت، جغرافیای دین، اقتصاد، فرهنگ، ژئوپلیتیک و موقعیت استراتژیکی، قومیت و نژاد و زبان تقسیم شده است. 

مطالعه این کتاب به همه محققان، دانشجویان بویژه دانشجویان جغرافیای انسانی و فرهنگی، دانشجویان علوم سیاسی و روابط بین الملل و دست اندرکاران سازمان های فرهنگی و ارتباطی که قصد آشنایی با سرزمین، هویت، زبان و قومیت و دین و مذاهب کشورهای اسلامی را دارند، پیشنهاد می شود. 

 

   


نظرات()  
زینب شریف پور
چهارشنبه 9 دی 1394 10:15 ب.ظ
با سلام واحترام
آیا امکان دارد من به این مقاله دسترسی پیدا کنم با سپاس
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

جغرافیای فرهنگی Cultural Geography

لازمه ایجاد تمدن نوین اسلامی شناخت ظرفیت های جغرافیای فرهنگی و تمدنی است.