جمعه 31 اردیبهشت 1395  10:03 ق.ظ    ویرایش: سه شنبه 2 آبان 1396 08:10 ق.ظ
نوع مطلب: همایش ها ،

مقاله ای با عنوان جغرافیای فرهنگی ظهور: بازخوانی موقعیت ها و سرزمین های موضوع فتن و علائم ظهور در اخبار شیعی در همایش بین المللی دکترین مهدویت که در تاریخ 31 و 30/2/95 در شهر قم برگزار شد، ارائه گردید. 

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) دکتر علی احمدی، پژوهشگر جغرافیای فرهنگی دانشگاه امام صادق(ع) امروز، ۳۰ اردیبهشت ماه در کمیسیون دانشگاهی دوازدهمین همایش دکترین مهدویت در مقاله‌ای با عنوان جغرافیای فرهنگی ظهور: بازخوانی موقعیت ‌ها و سرزمین های موضوع فتن و علائم ظهور در اخبار شیعی گفت: این مسئله موضوعی میان رشته‌ای است که در ایران کمتر به آن پرداخته شده است. در جغرافیای فرهنگی ظهور چند منطقه فرهنگی و تمدنی نقش اساسی ایفاء می‌کنند که ویژگی‌های جغرافیایی این سرزمین‌ها از منظر فرهنگی و تمدنی مدنظر است. شناخت این مناطق در دوره معاصر ما و در برنامه کلان احیای تمدن نوین اسلامی پیش رو می‌تواند بسیار راهبردی و کارساز باشند. وی ادامه داد: عراق و به طور مشخص کوفه محل رویدادهای بسیاری در آخرالزمان است. این ناحیه فرهنگی به دلیل حضور انبیاء الهی از مرکزیت و اهمیت خاصی برخوردار است و این جایگاه تا قیام آخرالزمان و پایتختی این شهر به عنوان مرکز ملک عظیم و مرکز حکومت حضرت قائم (عج)ادامه دارد.

احمدی، شامات را از جمله سوریه فعلی و فلسطین را از دیگر جغرافیای ظهور برشمرد و گفت: موقعیت جغرافیایی و استراتژیک، دسترسی به دریای مدیترانه و همجواری با تمدن مصر از ویژگی های این منطقه است که بر این اساس می‌توان این منطقه را چهارراه جهان نامید.
همچنین ایشان گفت: بخش عمده روایات آخرالزمانی شامات به آخرین مرحله خروج سفیانی می‌پردازد. بنابراین منطقه شامات به دلیل خروج سفیانی از مناطق مهم در آخرالزمان است.
احمدی بیان کرد: جزیرة العرب و یمن در جغرافیای ظهور موضوعیت دارد و از علائم محتوم است، منطقه مصر نیز به لحاظ فرهنگی از دیگر مناطق راهبردی دوره ظهور است که در روایات بیان شده است. احمدی عنوان کرد: ایران نیز از مناطقی است که در جغرافیایی ظهور نقش دارد و ایرانیان امام را یاری خواهند کرد و از آنان با عنوان جنبش خراسانی و اهل قم و .... یاد شده است.

احمدی در ادامه افزود: سیاستهایی در جهت تغییر وضعیت جغرافیای فرهنگی ظهور دنبال می شود که عبارتست از: الف) محروم سازی و جداسازی برای انفکاک بین نواحی فرهنگی ظهور که اخیرا به سه شکل پیگیری می شود: 1- تجزیه کشورهای مسلمان بویژه کشورهای با اکثریت جمعیت شیعه. نظیر آنچه در عراق رخ داده است2- مبارزه با دولت‌ها و جنبش‌های شیعی مثل دولت شیعی در عراق‌ 3- منزوی کردن و قطع ارتباط کشورهای منطقه مقاومت. ب) استیلای فرهنگی و محو ارزشهای اسلامی مانند ترویج افراطی گری مذهبی، مصرف گرایی،  ترویج  بی حجابی در جامعه مسلمین، و ...ج) ترویج جهان وطنی برای کسانی که عمدتا با شبکه مجازی کار می کنند. د) تخریب آثار و اماکن فرهنگی و تمدنی همانند تخریب مکانهای مقدس و تشدید حملات به این مکانهای مقدس.  و هـ)خلق جغرافیای فرهنگی جدید و ساختگی و ایجاد مکانهای اهریمنی از طریق نمادسازی های شیطانی و غیرالهی از دیگر برنامه های این گونه سیاستهاست.

وی با اشاره به استفاده هوشمندانه انبیاء از سرزمین های تاثیرگذار عصر ظهور گفت: انقلاب اسلامی ایران با تاثیرات خود در مسیر ظهور نقش راهبردی دارد.

آدرس سایت خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا)

http://iqna.ir/fa/news/3499566/بررسی-جغرافیای-فرهنگی-عصر-ظهور-در-مقاله-پژوهشگر-دانشگاه-امام-صادقع

منبع: خبرگزاری ایکنا  

   


نظرات()  
جمعه 31 اردیبهشت 1395  09:52 ق.ظ    ویرایش: شنبه 19 بهمن 1398 09:36 ق.ظ
نوع مطلب: سخنرانی علمی ،

سمیناری با عنوان «ظرفیت‌های جغرافیای فرهنگی در مطالعات سیاستگذاری جمهوری اسلامی ایران» در تاریخ 28/ 95/2 توسط دکتر علی احمدی در دانشگاه امام صادق علیه السلام برگزار شد.

در این سمینار پس از مروری بر مفاهیم محوری در جغرافیای فرهنگی، ابتدا در خصوص رابطه جغرافیا و فرهنگ با رویکرد میان‌رشته ای،‌ ویژگی های فرهنگ در جغرافیای فرهنگی، تعاملی بودن به جای تقابلی بودن جغرافیا و فرهنگ، مکان‌مندی، هویت یابی و نواحی فرهنگی ایران مباحثی ارائه شد و سپس به موضوع اصلی بحث یعنی ظرفیت‌های جغرافیای فرهنگی در سیاستگذاری جمهوری اسلامی ایران با ابعاد مختلفی همچون: رسانه‌ای، جمعیت‌شناختی، هویت‌یابی، فضای مجازی، امنیتی، و ... پرداخته شد.

   


نظرات()  
جمعه 31 اردیبهشت 1395  09:16 ق.ظ    ویرایش: یکشنبه 7 شهریور 1395 02:28 ب.ظ
نوع مطلب: مقالات ،

مقاله جغرافیای مصر از منظر هویت و فرهنگ اسلامی در  شماره 32 و 33 (اسفند 1394 و فروردین 1395 از ص 223 تا 253 ) ماهنامه فرهنگ اسلامی توسط دکتر علی احمدی چاپ و منتشر شد. در این مقاله آمده است:

سرزمین مصر را از ابعاد مختلفی می توان مورد بررسی قرار داد. مصر را می‌توان از بُعد تاریخی و تمدنی، از نظر موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در آسیای جنوب غربی، در تقسیم‌بندی های منطقه ای که به اصطلاح خاورمیانه نامیده می شود، تعلق این کشور به جهان عرب و مطالعه آن در قالب اتحادیه عرب، تعلق داشتن به جهان اسلام از ابعاد مختلف این مطالعه می تواند باشد. با ورود اسلام به سرزمین مصر در سال هجده یا بیست هجری، این کشور خود را در چهارچوب هویت و فرهنگ اسلامی تعریف کرد و علی‌رغم تلاش‌های قدرت‌های غربی برای تهی کردن هویت دینی و اسلامی این کشور، فراز و نشیب‌های زیادی را طی کرده است. در این نوشتار، مصر در چهارچوب هویت اسلامی، فرهنگ اسلامی، اشتراکات زبانی، رسم‌الخط قرآنی و تاریخ و تمدن مشترک اسلامی با رویکرد ژئوکالچر مورد مطالعه و بررسی قرار می‌گیرد.

هویت اسلامی در واقع پذیرش ارزشها و اصول اسلامی است که بر پایه دین اسلام شکل گرفته است. بر همین اساس، در کشورهای اسلامی، اسلام مهم‌ترین و برجسته‌ترین منبع و عامل فرهنگ‌ساز و هویت‌ساز است.


   


نظرات()  

جغرافیای فرهنگی Cultural Geography

لازمه ایجاد تمدن نوین اسلامی شناخت ظرفیت های جغرافیای فرهنگی و تمدنی است.
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات